A japán világjáró - Yamaha XT1200Z World Crosser -
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a kategóriát kisajátították az osztrákok meg a német bokszerek, de nincs így: aki a japán gépekben bízik, nagyon jól jár az XT1200Z speciális kivitelével. A World Crosser mindennel fel van szerelve, ami a világjáráshoz kellhet. Nem csak a szélvédelem páratlan, hanem a masszív, 35 literes oldaldobozok, valamint a kéz- és kartervédők teszik teljessé a képet.
Ez Ázsia eddigi legnagyobb soros kettese - furat-löket aránya 98 x 79,5 mm, hengerűrtartalma 1199 köbcenti. A rendkívül izgalmas hangról a konstrukciós sajátosság tehet: a gyújtás a főtengely fordulatának 270., majd 450. fokánál történik, így nem csak gázadásra, hanem motorfékre is lúdbőröztető élményben lesz részünk.
A hengerenkénti két vezérműtengelyes, nyolcszelepes motor duplagyertyás hengerfejet kapott. Teljesítménye 110 lóerő, amelyet 7250-es fordulaton ad le. Egy túramotornál azonban sokkal fontosabb a forgatónyomaték - a 114,1 Nm már hatezernél rendelkezésünkre áll.
Az ülés magassága állítható: a gumialátét két pozícióban rögzíthető, így 845 és 870 mm között választhatunk. Annak ellenére, hogy a gép nem kicsi, teletankolva 261 kiló, már az első kanyarban mindenki megnyugszik, hiszen a futómű hangolása nagyon is sportos döntögetéseket enged meg. A kátyút és szétvert aszfaltot is lazán legyőzi a 43 millis, fejreállított első villa és a központi rugós tag, amely terheléstől függően gyorsan és ügyesen hangolható a kézre álló csavarral.
Aki aggódna a kardán rángatásán és bólogatásán, ne tegye: reakciói tompítottak. A megfelelő tapadásra szenzorok ügyelnek, számítógépes agy osztja a fékerőt: ha a kormányra szerelt karral lassítanánk, optimálisan, változó erővel dirigálja a hátsó nyerget is. Mivel a rendszer terepen vagy stabilizáló fékezésnél csak bezavarna, a lábbal indított fékezés függetleníti a két kört.
A kipörgésgátló háromfokozatú. Egy teljesen kikapcsolható, egy minimális csúszást enged, az utolsó pedig azonnal megfogja a kereket. A felnik csodálatosak, minőségi, oldalról fűzött darabok, így küllőtörésnél sem kell legumizni. Elöl 19-es, hátul 17-es abroncsot találunk, amelyeknek szélessége 110 és 150 milliméter. A fékekre nem lesz panasz: elöl dupla, hullámos szélű 310-es féktárcsák dolgoznak, a hátsó kerékre 282-est raktak. A blokkolásgátló szériafelszereltség.
Az üzemanyagtartály 23 literes. Az átlag nyugodtan 5,5 liter körül tartható közúton, így elég messzire gurulhatunk anélkül, hogy be kéne állni tankolni. Mi ez, ha nem ideális túramotor egy jó világjáráshoz?
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom: 1199 cm3
Hengerszám: kéthengeres, soros
Teljesítmény: 143 LE @ 7250 rpm
Nyomaték: 114 Nm @ 6000 rpm
Váltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1540 mm
Tömeg: 261 kg
Tank: 23 l
2015.09.01