A jövő klasszikusa - GSX-R 600M, 2002 -

Nem is olyan régen, a kétezres évek elejének sportgépei igazi olcsó játékszerek voltak, értékük beesett, az alulról szerveződő szabadcsapatok válogatás nélkül pusztították el a 7-800 ezer forintért kapható hatszázasokat. Aki nem mert egykerekezni, az gumiégetéssel próbálta megtoldani, amiből aprócskát adott a Jóisten – nem csoda, hogy a szép, megkímélt, gyárias példányokból mostanra alig maradt.
Nagy kár: sokszor olyan remek kis gépek lettek az enyészeté, mint a 2001-ben megjelent GSX-R 600, ami érdekes átkötés két motorépítési korszak között. A technika már friss, potens a mai napig, de a kerekded formavilág még az előző évtized vizuális jegyeit hordozza. A szív alakú első fényszóró, a szexi farokidom mára viszont újra beérett, ismét kívánatos az éles, hegyes, rovarfejes dömping után. Külön izgalmas ez a 2002-es modellévre jellemző, limitált Telefonica Movistar fényezés, ami Kenny Roberts Jr. világbajnokságot nyert RGV500 versenymotorját idézi fel.


Az ezres és hétötvenes testvérekhez képest erre egyszerűbb, hagyományos első villát szereltek, de a gyári beállítások még versenypályán is jól működtek. A Showa által gyártott 45 milliméter belsőcső-átmérőjű alkatrész állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással, és rugó-előfeszítéssel rendelkezik. Hátul is egy jól belőhető rugóstagot találunk: a húzó- és nyomófokozat mellett az előfeszítés ott szintén személyre szabható.
Az akkori négydugattyús Tokico fékek a mai radiális felfogatású berendezésekhez képest ugyan jóval régiesebbek, de normál felhasználás esetén erejük megfelelő. Elöl 320 milliméter átmérőjű dupla tárcsákon dolgoznak, míg a hátsó kerék lassításáért egy kétdugattyús nyeregből és szóló 220-as féktárcsából álló rendszer felel.
A motorerőre még ma sem lehet panasz: 116 lóerőt teljesít 13 ezernél. Mint minden hatszázason, itt is lelkesen kell kapcsolgatni az amúgy precíz, hatfokozatú váltót, de ha nem rest a boka, remekül érzi magát öt számjegyű fordulatszám-tartományban is. A nyomaték hozza a kategória átlagát, 67 Nm 10800-nál – az adatokból látni, ez nem egy papás túragép, ahhoz, hogy kiteljesedjen, igényli, hogy lelkesen morzsolgassuk a gázmarkolatot.


A Suzuki Dual Throttle Valve System (SDTV) befecskendező dupla pillangószelepekkel dolgozik, így a teljes fordulatszám-tartományban egyenletes az erőleadás. Ennek leginkább utcai használatban érezzük előnyét – oké, hogy hétezerig nem sok minden történik, viszont alatta sem viselkedik törött szárnyú kismadárként a Gixxer. 
Nem világjárásra tervezték, de megvan benne a lehetőség, hogy hosszabb utakon is szerethető legyen. A vezető is élhető az üléspozíciót kapott: a 2004 utáni generációkhoz képest bőséges a hely a GSX-R 600-on, legalábbis elöl, hisz az utasok feneke nem nagyon lesz kompatibilis a csinosan keskenyedő farokidomra szerelt műbőrpacával.


Az, hogy alig maradtak épkézláb, nem lelakott példányok ebből a korosztályból, alapból kezdi felfele srófolni az árakat, így aki ilyenre vágyik, még most spájzoljon be. Gyűjtői szempontból érdekes lehet ez a GSX-R változat: a fényezése nem csak izgalmas, hanem ritka is. Biztos, hogy a jövő klasszikusa lesz a 21 évesen már youngtimer korba lépő középkategóriás sportmotor.

 

Műszaki adatok

Motor hengerűrtartalma: 599 cm3 
Teljesítmény: 85 kW (116 LE) /13 000 fordulatnál
Nyomaték: 67,6 Nm /10 800 fordulatnál
Száraz tömeg: 163 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 18 l
Ülésmagasság: 830 mm.

 

2023.05.12