A legszexibb egyhármas - Yamaha XJR1300 Sapkafé -

 Okosan a gázzal, ez nem a bolondok játéka, csörgős sisak helyett bukó van rajtunk. Jobb felnőttként felfogni: ha hirtelen felcsapjuk a fordulatot, a nyerítő kipufogót a megnyikkanó hátsó gumi hangja kíséri majd. A Yamaha XJR1300 nyomatékból dolgozik – a léghűtéses négyhengeres nem viccel, de pont ezért szeretjük.

A vak is látja, hogy ennek csak nagy vonalakban van köze a gyári állapothoz. Az eredetinél sokkal fickósabb, gonoszabb külsőről Sapka, az egyik leghíresebb hazai motorépítőnk tehet: a 2007-es Európa-bajnokságon elért első, majd a világbajnokságon megszerzett ötödik helye a külföldi ismertséget is elhozta számára. Nem véletlen, hogy a Yamaha hazai importőre tőle rendelte meg ezt a customot – az 1300-as legjobb kezek közé került, a legjobb alkatrészeket kapta meg.

A hazai gyakorlattal szemben nem azért készült, mert egy elkottázott kanyarban harci sebek kerültek rá - fogták a nullkilométeres XJR-t, majd nekiálltak. A Yamaha kívánsága csupán annyi volt, hogy a cég Race Blue kékje jelenjen meg rajta.

Lássuk be, a széria 1300-as szép, de bőven van benne anyag. Ahhoz, hogy a külső elegánsabb és ezzel együtt agresszívebb legyen, Sapka radikális fogyókúrára fogta. Amit csak lehetett, leszedett, könnyített, átalakított, így jó negyvenkilónyi vas és műanyag landolt a műhely sarkában. A slankítás eredményeként alaposan kikönnyült a motor feneke, előretolódott a súlypontja – nincs min csodálkozni, ha hirtelen gázra együtt sikongatunk a hátsó gumival és legényesen rajzoljuk az íveket.

Ha azt szeretné, hogy észrevétlen szereplője legyen a társadalomnak, ne is gondolkodjon egy ilyen motoron. Aki ezzel érkezik, azonnal, minden másról elvonja a figyelmet: ha a café raceres külső nem lenne elég, a négy a négybe kipufogó robaja még a zombikat is szétzavarja.

A gyári, buffatag dob valóban nem egy szépség, a diósgyőri kohó is örülne akkora kéménynek, amit a japán mérnökök az XJR illesztettek. Ezen nem kell többé stresszelni: a közösítők nélküli, valós négy a négybe rendszer kisebb, mutatósabb, plusz úgy morog, hörren és üvölt fel, mintha megvadult tyrannosaurusok négyese csörtetne zsákmányért.

 

Miért szeretjük ezt a blokkot? Ősét még a hetvenes években mutatták be az XS1100-ban – aki ismeri azt a naked bike-ot, tudja, az örökkévalóságnak tervezték. Mivel a konstrukció bevált, előbb a sportos FJ1100-ban kelt új életre, majd a ráncfelvarrás utáni az FJ1200-ban falta tovább a kilométereket. Az erőgép máig legendás, hiszen nem csak kényelmes, de strapabíró is, a kétszázezret lazán megfutják. Amikor a Yamahának kellett egy szép külsejű blokk az 1995-ben megszületett XJR1200-hoz, naná, hogy ehhez nyúltak vissza. Az 1999 óta gyártott 1300-as bátyja is a régi, megbízható technikát használja, igaz, karburátorok helyett már rég befecskendező táplálja.

Mivel nincs a mechanikus zajokat leredukáló vízköpeny, a blokk nem csöndes, éppen ezért nem műszerjellegű és steril, mint egy modern hatszázas, hanem tényleg férfinak való játékszer. A lebontott légszűrőház miatt felerősödött a szívászaj, de akit ez zavar, az ne akarjon customot, mert az ilyen finomságok adják a függőséget adó jellemét. Nyers, hangos és szerelmet ébreszt.

Aki ismeri Sapka eddigi életművét, tudja, hogy hihetetlen energiákat képes a legkisebb részletekre is fordítani - ő tudja, a jó custom lényege, hogy ne csak messziről mutasson jól. Szépérzékét dicséri a rafinált, fémlemezből kalapált ülésidom, amely a gyári tank duzzadó íveit is segít újraértelmezni.

A gyárihoz képest módosult az üléspozíció, mélyebben a fenék, máshová kell tenni talpunkat. Az LSL márkájú kormánycsutkák is lejjebb vannak, mint a gyári rúd. A lábtartórendszer is a lekerült, nagyon elegáns, mart elemek kerültek mindkét oldalra. Aki azt hitte, hogy a Yamaha eredeti kezelőszervei elegánsak és precízek, elámul majd, ha meglátja az ISR bámulatosan kidolgozott és félelmetesen drága, minden paraméterében állítható kuplung- és fékkarját, melyeknek konzoljába a lámpa, a duda és az önindító kapcsolóit is beépítették.

Hogy a café raceres külső ne csak úgy tessék-lássék legyen meg, az öntött kerekeket lekukázta Sapka, helyettük német gyártású, fűzött, küllős felnik kerültek a gépre – mivel egy sima supermotós szett ide kevés lenne, igazán különleges holmi került fel. A szépségnek ára van, egy pár majdnem 2500 euró.

A cég hazai importőre bemutatómotornak építette át az XJR-t, éppen ezért keveset futott, csak pár szerencsés újságíró tesztelhette. Még egy ilyen 1300-as nem volt és nem is lesz – aki tényleg egyedi, a legjobb alkatrészekből összerakott customra vágyik, csapjon le rá és használja: kiállítási tárgynak is remek, de közlekedni is lehet vele.

Ha élőben is meg akarod nézni, akkor gyere el a Red Baron Törökbálinti üzletébe. Siess, mielőtt valaki előtted lecsapna rá!

Műszaki adatok

2015.10.22