A mindenes nem szitokszó, hanem dicséret - Kawasaki Versys 650, 2021 -
Állócsillag, nincs is rá jobb szó – a Kawasaki Versys modelljei minden évjáratban, minden generációban az egyik legjobb választást kínálják. Egyszerre sportosak, egyszerre szórakoztatók, de közben sem a praktikumról, sem a megbízhatóságról nem kell lemondanunk.
Ugyan a Kawasaki hajlamos túraendurónak aposztrofálni ezt a modellt, de ne dőljünk be nekik. Utcára készült, 17-es kerekeivel nem is való sehova, ahol nincs szilárd burkolat. Egyedül az egyenes derekat kínáló üléspozíció és a picit emeltebb építésmód mutatja, hogy nem a sportos meztelen motorok között érdemes keresni a helyét, hanem a szerethető mindenesek kategóriájában.
A mindenes szónak ugyan van egy negatív kicsengése – ami mindene jó, az igazából semmire -, de itt ez pont fordítva van. Ha valaki nem tévúton robog, az tudja, hogy ezer köbcenti alatt is van élet. A középkategória emberléptékűsége, túlzásoktól mentes konstrukciói évek óta egyre népszerűbbek, mert görcsölés, pózolás nélkül engednek a legfontosabbra, a motorozása koncentrálni.
A Versys teljesítménye 69 lóerő, ami túrázáshoz vagy egy jó hangulatú szerpentinezéshez bőven elég még akkor is, ha két személlyel vágunk neki. A soros kéthengeres motor hangolása legendás – a Kawasaki már a hatvanas években kitanulta, hogy lehet ebből a felállásból a legtöbbet kihozni, s tudásuk nem kopott meg az évtizedek során.
A 64 Nm forgatónyomaték korrekt, igaz, az adatokat nézve nincs semmi olyan, amire azt mondanánk, hogy hűha. Sokkal fontosabb a karakter és a hangulat, amely folyamatosan szuggerálja, hogy vágyjunk vissza a nyeregbe mindazok ellenére is, hogy vannak már modernebb, erősebb, divatosabb kategóriatársak.
Itt a harmónia a lényeg: csak felülünk, a hatfokozatú váltó finoman klattyan, a kuplung puhán jár és mi megindulunk. Aztán azt vesszük észre, hogy óriási vigyorral a sisakban keressük az újabb és újabb kanyarokat, mert a Versys egyszerűen követeli, hogy döntsünk, kigyorsuljunk, élvezzük a haladást a rövid tengelytávú gépen.
Az első villa 41 milliméter szárvastagságú, jól belőhető a motorozási stílusunkhoz. A rugóút 15 centi, ami egy sportmotorhoz képest sok, egy enduróhoz képest kevés, de Magyarországra viszont pont jó. Elöl 120, hátul 160-as a gumi szélessége, így nem véletlen a supermotós viselkedés, minden paraméter adott ehhez.
A biztonságos megállást blokkolásgátló segíti, de a 300-as dupla tárcsákkal és a 250-es hátsóval kiépített rendszerre amúgy sincs panasz. A Kawasaki okosan a túrázók kegyeiért szállt harcba – a kiforrott, megbízható Versyshez számtalan kiegészítőt kínál a piac. A kényelmes nyergével, barátságos fenntarthatóságával nem véletlenül sokak kedvence már az első generációja óta.
Műszaki adatok
Motor: folyadékhűtéses, soros kéthengeres, hengerenként négyszelepes DOHC vezérlésű négyütemű, 649.0 cm3
Teljesítmény: 69.0 LE @ 8500 ford.
Üzemanyagkeverés: hengerenként dupla DFI befecskendezés. 38 mm torokátmérővel
Váltó: hatfokozatú
Száraz tömeg: 216.1 kg
Ülésmagasság: 840 mm
Üzemanyagtartály: 21.00 liter
2021.10.28