A terep sem akadály - Yahama DT-50 LC (1986) -
Az első igazi terepgépük a DT-1 volt. Az 1968-ban bemutatott kétütemű lett az ősatyja annak a családnak, amelyet bizonyos piacokon még mindig éltet a Yamaha. Barátságos kisgépek és hegyes versenymotorok is jelentek meg ezzel a névvel, igaz, Magyarországon a legnépszerűbbek az ötvenesek lettek.
Elég kinézni néha a Duna-partra, vagy tavasszal egy iskola elé: horgászok, diákok, spórolós közlekedők járnak a bütykös gumikkal szerelt járművekkel. Találunk léghűtésest dupla rugóstaggal, korai vizeset cantilever hátsóval, vagy ilyen egészen modernet, központi rugóval, elöl tárcsafékkel.
Annak ellenére, hogy sok van belőle, egyre kevesebb az eredeti állapotú, pláne az eredeti alkatrészekkel javított. Nem ritka, amelyre nagyköbcentis tuninghengert tesznek, igaz, ez csak rövidtávon biztosít előnyöket, a valóságban évekkel rövidítheti meg a kis Yamaha élettartartamát, akár hetek alatt.
A megfelelően karbantartott DT nagy kincs. Előnye, hogy nem látszat-enduró, futóműve valóban bírja a rossz utakat, amelyeknek nyugodtan nekivághatunk, hiszen ha véletlenül elcsúszunk, a pillekönnyű gépet egy gyerek is újra lábra állítja. Mindössze 75 kiló, de ennek ellenére nem gond, ha férfitesteket kell fuvaroznia, sőt – hétvégén a horgászbotokon túl a pontyok is elférnek hátul, hét közben viszont tökéletesen rögzíthetjük az aktatáskát, ha ezzel a 4,1 lóerős motorral indulunk munkába.
A széles kormány mögött kényelmesen megfér mindenki, míg a 800 milliméteres ülésmagasság pont annyi, hogy már átlássunk az autók zöme fölött, de az alacsonyabbaknak sem kell sámli a fel- és leszálláshoz.
A hatfokozatú váltó könnyen kapcsolható, ügyesen használva mindig találunk megfelelő gangot, ahol lelkesen, vidáman, karcos pettegéssel húzni kezd az ötvenes. A tempósabban vett aszfaltos kanyarokban sem lesz gond, hiszen a teljes hossz korrekt érték, 1945 milliméter, de az sem akadály, ha egyszer csak elfogy az műút, hiszen a szabad hasmagasság 265 milliméter.
Az egyhengeres már sokszor, sokaknál bizonyított. Megbízhatósága legendás, karbantartása pedig gyerekjáték. Az alkatrészárak a földön járnak, így aki kiforrott, nem háklis gépet keres a napi igénybevételhez, a Yamaha DT-50 LC-vel nagyon jól járhat. Erre felhasználók milliói tehetik le a nagyesküt.
Műszaki adatok
Motor: egyhengeres, kétütemű, Autolube kenési rendszerrel, 49 cm3 hengerűrtartalommal, Mikuni VM16SS karburátorral, 4,1 lóerős teljesítménnyel
Váz: acélváz
Futómű: elöl teleszkópvilla, hátul központi rugóstag
Hossz: 1945 mm
Szélesség: 845 mm
Magasság: 1100 mm
Tengelytáv: 1235mm
Hasmagasság: 265 mm
Száraz tömeg: 75 kg
Üzemanyagtartály: 8,5 l
2014.10.28