Csúnyán néz a droid - Honda CB1000R, 2009 -

Szigorú, sci-fi filmből szokott külső, hatalmas erő és remek irányíthatóság jellemzi: a Honda ezres utcai gépe nem akar minket legyőzni, nincs harc, csak imádnivaló kilométerek: a CB1000R az utóbbi évtized egyik legjobb meztelen motorja.

Annak ellenére, hogy tengelytávja nem extrán rövid - 2105 milliméter a teljes hossza -, ám addig játszottak a formatervvel, hogy kifejezetten tömzsinek tűnjön. A nyeregben ülve extrán szélesnek sem érezni, a sornégyes blokk alapból a kategória egyik legkompaktabbja.

A mérnökök munkáját remek ízléssel vették körbe pár pici idommal a formatervezők: az első lámpa ugyan képes vitákat indikálni, de a néhány terelőelem valóban ízléses, máig divatosan hat. Csak a fontos részleteket emelték ki krómmal, minden mást feketére fújták. Érdekes csemege a jobboldalt elvezetett kipufogó: ugyan mérete nem kicsi, de izgalmas alakja miatt a Hondánk egyik legpofásabb részlete.

Sokak kedvence a CB1000R féloldalasan felfogatott hátsó kereke: a furcsán tekeredő mintája csodaszép, vonzza a tekintet annak ellenére, hogy nem kapott semmilyen figyelemfelkeltő fényezést. Az LCD műszer 2009-ben még nem volt mindennapos, a kijelzők minősége azóta sokat fejlődött, de így is elég jól láthatók a kiírt értékek.

A tank és az ülés slankuló vonala által szuggerált dinamizmust egyáltalán nem kamu: a 126 lóerő röhögve lendíti meg a 217 kilós motort. A sportos vezetésben partner a váz és futómű hangolása: bámulatosan semleges a Honda, jóindulatúan viselkedik – kezdők és újrakezdők kezében sem válik ijesztővé vagy veszélyessé.

A simulékonysága részben a 2007-es CBR 1000 Fireblade-ből származó folyadékhűtéses motornak köszönhető. Természetesen pont annyira hangolták át, hogy a versenypályák helyett az utcán villantson nagyot: sokkal lejjebb elkezd húzni, a 100 Nm nyomaték remekül tetten érhető – kevés ilyen jól hangolt, toleráns négyhengeressel találkoztunk mostanság.

Teljesen mindegy, hogy lassan vagy gyorsan megyünk: csak odamorzsolunk neki és megtudjuk, mi a lineáris teljesítményleadás lexikális jelentése – hullámok nélkül emelkedik a fordulat, s nő vele a pulzusunk is. 9000 fölött már csodásan dalol a gyári kipufogó; kár is volna lecserélni.

A 43 milliméteres fejreállított villa és a váz huncut páros együtt. A radiálisan rögzített négydugattyús fékrendszer nagy tempóról is precíz biztonsággal lassít le minket: adagolható és ereje mindent megtesz a közúti biztonságért.  

Kevés univerzális meztelen motor van a piacon, szinte mindnél kell valami kompromisszumot kötni. Itt talán csak az utasülés mérete lehetne picit nagyobb, de aki zömmel maga csapatja, azt nem érdekli majd ez részlet, amit picit feláldoztak a csodás dizájn oltárán.

Műszaki adatok

Motor: vízhűtésű, négyütemű, 16 szelepes DOHC, soros, négyhengeres
Hengerűrtartalom: 998 cm³
Sebességváltó: 6 fokozat
Ülésmagasság: 825 mm
Menetkész tömeg: 217 kg
Üzemanyagtank: 17 l

2018.08.22