Erőből nincs hiány - Kawasaki Z1000, 2010
Nincs könnyű helyzetben a Kawasaki: mivel a Z1000 a motortörténet egyik legcsodásabban ragyogó állócsillaga, vigyázni kell a névre. Jól meg kell gondolni, mit adnak ki ezen a néven – nem rontottak el semmit, a 2010-es modell karakteres, erős és remekül vezethető gép lett.
A váza öt darabból álló, öntött alumínium konstrukció – amellett, hogy sportos geometriát kölcsönöz a meztelen motornak, közel négy kilóval könnyebb, mint az elődé, miközben a torziós merevsége harminc százalékkal nőtt ahhoz képest. Méreteihez képest a Z1000 karcsú, ami nem véletlen, hisz a váz a ZX-10R-ből ismerős négyhengeres felett fut.
A szintén alu lengővilla kifejezetten mutatós konstrukció: az excenteres láncfeszítő nem csak a szemnek kellemes, de praktikus is – talán nem mi vagyunk az egyetlenek, akiknek a nyolcvanas évek versenymotorjait idézi fel a precízen kidolgozott megoldás.
A futóművön nem spóroltak a Kawánál: a részben állítható rugóstagot horizontálisan kapcsolták a vázhoz – a gyáriak ígérete szerint ez segít a megfelelő súlypont kialakításában, valamint helyet ad az ötletesen megrajzolt kipufogónak is. Az első kereket 41 milliméter szárvastagságú, fejreállított villa öleli – sportos, feszes, modern darab.
Az erőt senki nem hiányolja majd: a 136 lóerő versenypályára is elég, igaz, a mindennapokban leginkább a 110 Nm-es forgatónyomatékot szeretjük majd. A hétköznapi használatot támogatja a kiegyensúlyozó-tengellyel szerelt, simán járó motorblokk is – ha hozzáadjuk a remek testhelyzetet, látjuk, hogy az izmok és az extravagáns külső mögött milyen jó túrasportgép van.
Aranyos ötlet az állítható szögű műszerfal – nem óriási szerkezet, de minden lényeges infót megmutat. Személyes kedvencünk a precíz, kis erővel működtethető váltó. Ugye nem kell ecsetelni, milyen élmény is az, amikor az ív előtt kettőt visszagangolunk, majd a kanyar közepén odacsapunk a markolatnak, lőjön csak ki izomból a masina?
Mivel a Kawasaki a legkisebb japán gyártó, jól láthatóan ügyelnek a részletekre és a kidolgozásra. Itt sincs másként: az ívek és szögek játéka egy tökéletesen összerakott ezrest takar – radiális fékeivel, hangulatos színkombinációjával és összetéveszthetetlen fejidomával az egyéniséget keresők kedvence lehet a nagy Z.
Műszaki adatok
Motor: folyadékhűtésű, négyütemű, négyszelepes, négyhengeres soros motor, DOHC vezérléssel
Hengerűrtartalom: 1043 cm3
Furat x löket: 77 x 56 mm
Sűrítési arány: 11,8:1
Teljesítmény: 138 LE 9600/min-nál
Forgatónyomaték: 110 Nm 7800/min-nál
Üzemanyag-ellátás: befecskendezés 38mm-es torokátmérővel
Váz: alumínium hídváz
Futómű elöl: fordított teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel, állítható rugóelőfeszítés és csillapítás
Futómű hátul: alumínium lengővilla, központi rugóstag, állítható rugóelőfeszítés és húzófokozat
Rugóút elöl / hátul: 120/138 mm
Villaszög / utánfutás: 65,5°/103 mm
Tengelytáv: 1440 mm
Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, négydugattyús féknyereg
Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg
Gumi elöl: 120/70 ZR 17
Gumi hátul: 190/50 ZR 17
Hossz: 2095 mm
Szélesség: 805 mm
Magasság: 1085 mm
Ülésmagasság: 815 mm
Tanktérfogat: 15 l
Menetkész tömeg: 221 kg
2016.10.21