Ez a wellness, nem a pancsolás - Yamaha XV1900 Midnight Star, 2006 -
Vannak motorok, amelyek formatervét igyekeznek úgy megrajzolni, hogy brutális dögnek tűnjenek, egy monolitnak, akkorának, mint másfél piramis. A műanyagból fröccsöntött idomok és elemek alatt viszont gyakran vékonyka váz, apró motor és filléres megoldások találhatók. Na, ez a gép nem ilyen.
Úgy tárjunk szét karunkat, mintha a világot készülnénk átkarolni, majd odébb hajítani: a 110 centi széles kormány mögött ez nem is tűnik lehetetlennek. Elég egy gázfröccs és a V2-es úgy villant 155 Nm nyomatékot, hogy kedvünk támad a naprendszert is magunk mögé kötni és megszégyenítően végigcibálni a Tejúton.
A japánok közül a Yamaha volt az első, aki felismerte, hogy a custom piacon nem elég, ha valami úgy néz ki, hanem olyannak is kell lennie. Mivel a példakép egyértelműen az amerikai léghűtésesek voltak, belátták, nem kamu bordákkal kell trükközni, hanem minden legyen az, ami.
Két, majdnem literes henger: erő tényleg bőven van, nem csak füllentve áradozunk róla, mikor már jobban megy, mint ahogy ráz. 4750-es fordulaton már 90 lóerő feszíti a szíjat: ágaskodni nem akar, de kicsit túltekerve a markolatot kipörren a hátsó kerék – kis gyakorlattal egész szépen lehet kenni a fenekével.
Mindezek ellenére méretei viszont nyugalmat sugároznak. Az öncélú virtuskodás távol áll az XV-től: a gyári tartozékokkal gazdagon felszerelt gép a vagány erő ellenére is uras, elegáns hangulatot áraszt. A hatalmas túraplexi, az oldaldobozok, a háttámla és a csomagtartó nem a száguldozásról szólnak, igaz, a jó aerodinamikai kiképzésűk miatt még akkor sem szólnak bele az egyenesfutásba, ha nagyobb tempóval döngetünk az autópályán, útban a legszebb tengerparti strandok felé.
Az üléspozíció feneket és derekat kényeztetően komfortos: széles, öleli körbe a hátsónkat – hidd el, nem csak a vezetőnek lesz jó dolga, az utasok is egyenes háttal, jó térdszöggel nézelődhetnek. Filozofálásra hajlamosaknak őszintén ajánljuk: százzal kocogva, kétezerötszázas fordulaton mindenkiből előjön az aszfalt-Nietzsche: a békésen mocorgó dugattyúk lágy rezgései és a decensen morgó kipufogó könnyen kiverik a fejünkből a zavaros hétköznapokat.
Amikor 2006-ban bemutatták a Midnight Start, bevallottan merítettek a harmincas évekkel art deco formavilágából. A lámpák kontúrja, a műszerek számlapja, a hegyes irányjelzők, az áramvonalakat idéző díszcsíkok mind időutazásra csalogatnak: még ha technikailag teljesen modern is, pár száz méter után kimossa fejünkből a jelen minden terhét. Azt hiszem, sokunknak ez az igazi wellness: ne a pezsgőfürdő masszírozza a feneket, hanem 1900 köbcenti, nem igaz?
Műszaki adatok
Motortípus: Légkhűtéses, négyütemű, négyszelepes, kéthengeres, OHV
Hengerűrtartalom: 1854 cm3
Furat x löket: 100.0 x 118,0 mm
Kompressziós arány: 9,48:1
Maximális teljesítmény: 66,4 kW (90 PS) @ 4750 rpm
Maximális nyomaték: 155,1 Nm (15,8 kg-m) @ 2500 rpm
Üzemanyagkeverés: Benzin befecskendezés
Kuplung típusa: Olajban úszó, többtárcsás
Gyújtásrendszer: Digitális TCI
Indítás: Elektromos
Váltórendszer: 5 sebességes
Szekunder hajtás: Szíj
Üzemanyagtank kapacitás: 17 L
Olajtank kapacitás: 5,2 L
Váz: Alumínium dupla bölcsőváz
Első felfüggesztés: Teleszkópvilla
Első rugóút: 130 mm
Hátsó felfüggesztés: Lengőkar
Hátsó rugóút: 110 mm
Első fék: Dupla úszótárcsás, Ø 298 mm
Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 320 mm
Első gumi: 130/70R18M/C 63H
Hátsó gumi: 190/60R17M/C 78H
Hossz: 2,580 mm Szélesség: 1100 mm
Magasság: 1125 mm
Ülésmagasság: 705 mm
Tengelytáv: 1,715 mm
Minimális hasmagasság: 155 mm
Saját tömeg: 329 kg
2016.01.22