Irány a sivatag! - Yamaha Ténéré 700 -
A jó kalandmotor jellemzője az alacsony tömeg, az erős motor és a penge futómű – a 700-as Yamaha Ténéré tudja mindezt. Akár a sivatag, akár a kunsági homokhátak a cél, mindenhová tökéletesen megfelel.
Nem szégyen az ábrándozás, mindannyian elmerengünk néha, hogy de jó lehet nyélgázzal csapatni a Dakaron, érezni a forró szelet az arcunkon, megküzdve a tereppel és a stopperórával. A japánok (francia gyártású) túramotorja megadja az esélyt, hogy legyőzzük a port, a sarat, majd őrületesen jót motorozzunk az aszfalton is.
Megnyugtató, hogy nem csak látszatból terepes, hanem tényleg: a 21-es első és a 18-as hátsó kerék ideális, sőt, a gyári méretben (elöl 90/90-es, hátul 150/70) tisztességes offroad abroncsokat is kapni. Az egyik lényeges elem a váz, amelyet direkt ehhez a motorhoz terveztek. Tömege 17,5 kilócska, anyaga acél – az ilyen jellegű eszközökhöz továbbra is az ideális választás.
A futóművet személyre- és felhasználási területre szabhatjuk: a rugóút a 43 milliméteres KYB villán 210 milliméter, a szintén minden paraméterében állítható központi hátsó rugóstagon pedig 200. A fékrendszert a Brembo szállítja – nem a legdurvább versenytechnika, de utcán és offroad kalandozás közben is megfelelő lesz. A fejlesztők figyeltek arra, hogy nyeregből kiállva is jól irányítható legyen a Yamaha, a kormány-lábtartó elhelyezés ideálisnak mondható. Az ülésmagasság alapból 879 milliméter, de elérhető ennél magasabbra szerelt nyereggel is.
A CP2-esként ismert folyadékhűtéses blokk kacagva viszi előre a kétszáz kilós Ténérét. A csúcsteljesítmény 72 lóerő 9000-es fordulaton, a nyomaték pedig 68 Nm 6500-nál – remek a hangolás, már lentről remekül megindul, veszi a lapot, nem kell kínozni sem a siratófalakon, sem az aszfaltos szakaszokon. Aki már próbálta az MT07-es Yamahát, tudja milyen jó az élet a megbízható kéthengeressel; nem is nyúltak bele, csak a gyújtástérkép, a befecskendező hangolása és a végáttétel változott. Ami tuti, azt nem kell háborgatni.
Normál üzemben a fogyasztás 5 liter, ami a 16 literessel tankkal számolva kicsivel több mint 300 kilométeres hatótávot enged. A terepet komolyan vevő motorosoknak szimpatikus lehet, hogy a divatos, bár offroad viszonyok között felesleges elektronikus segédeszközöket lazán lehagyták, csak egy kikapcsolható blokkolásgátlót szereltek a Yamahára.
Műszaki adatok
Motor típusa: Folyadékhűtéses, 4 ütemű, 4 szelepes, DOHC, 2 hengeres
Lökettérfogat: 689 cm³
Váltó: Állandó áttételű, 6 sebességes
Hajtás: Láncos
Váz: Acélcsőből készült alapváz, kettős bölcső
Első felfüggesztés: Fordított teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: Lengőkaros
Első rugóút: 210 mm
Hátsó rugóút: 200 mm
Első fék: Hidraulikus kéttárcsás, Ø 282 mm
Hátsó fék: Hidraulikus egytárcsás, Ø 245 mm
Ülésmagasság: 875 mm
Hasmagasság: 240 mm
Üzemanyagtank kapacitása: 16 l
2021.01.26