Keveset fogyaszt, de sok örömöt ad - Honda CBR125 - 2007 -
A kisköbcentis, takarékos, megbízható motorok felértékelődtek az utóbbi tíz évben. Sok autós választott a lomha doboz helyett egy agilis kétkerekűt, sok kezdő és újrakezdő falja a kilométereket remek 125-ös motorokon.
A Hondánál sokáig az NSR számított a nyolcadliteresek királyának, de a vad kétüteműek korszakát több mint 15 éve a négyüteműek zárták le – a kis CBR azóta sokak kedvencévé vált. Természetesen erőben mást mutatnak ezek az egyhengeresek, hisz a gyártók igazodnak a jogosítvány kategóriákhoz, de a békésebb üzemet remek formatervvel és praktikummal ellensúlyozzák.
A Red Baron kínálatában található 125-ös volt az első abból a szériából, amelyet befecskendezővel szereltek fel – az Euro3 előírásait gond nélkül teljesítette. Hogy ne csak a zöldek bukjanak rá, a formatervvel is törődtek, ügyes kézzel ültették át rá a zseniális CBR1000RR stílusjegyeit. A kétszelepes, folyadékhűtéses technika bombabiztos, tartós és olcsón fenntartható. A 2007-es széria 13,6 lóerőt adott le tízezres fordulaton, de egészen 12 ezerig pörgethető – a forgatónyomaték 10,6 Nm 8250-es fordulaton.
A sebességfokozatok kiosztása szintén a praktikumot szolgálja. Az első hárommal nagyon jól elvagyunk a belvárosban, majd a hosszabb egyenes szakaszokon feltehetjük négyesbe – az ötödikre csak az országúton van szükség, a hatodik meg szinte ovedrive-ként is működik, így a 2,5 literes fogyasztás nem elérhetetlen álom, ha mindennapi realitás. A tízliteres tank meglepően hosszú utakat enged meg, ami teljesen reális élethelyzet, mert bár kicsi és filigrán a CBR125, mégis kényelmes, nem kell kuporogni vezetés közben.
A váz és a lengővilla egyszerű acél konstrukció, nem jelent neki gondot a magyar útviszonyok megannyi kátyúja. A futómű alap, nem állítható se hátul, se elöl, de teszi a dolgát – a sportos idomok ellenére ez nem egy pályamotor. A 17-es kerekeket tárcafékek lassítják, elöl 276, hátul 220 milliméter az átmérőjük.
Mivel tömege csak 120 kiló és az ülésmagasság is alacsony, 77 centi, kezdőknek, fiataloknak és alacsony motorosoknak is megfelelő lehet. Ha ráérzünk az ízére, nagyokat döntögethetünk rajta – nem erőből legénykedik a kis CBR-es, hanem lendületből, technikásan, sok örömet adva gazdájának.
Műszaki adatok
Motor: egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses, OHC vezérlésű, hengerenként kétszelepes
Lökettérfogat: 124,7 cm³
Váltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1294 mm
Ülésmagasság: 770 mm
Száraz tömeg: 118,9 kg
Feltöltött tömeg: 127,3 kg
Üzemanyagtank térfogata: 10 l
2020.03.20