Lépcső, padka, árokpart? Nem akadály! - Yamaha Tricker 250 -
Adott volt a fejlesztési, szerszámozási és marketingköltségeit többszörösen kitermelt XT250-es négyütemű egyhengeres, amely az évek alatt bizonyította igénytelenségét, megbízhatóságát. Nem tököltek, ujjgyakorlatként hegesztettek köré egy szögegyszerű, de könnyű, dupla acél bölcsővázat.
A cél egy olyan izgalmas külsejű, de brutálisan praktikus motor megteremtése volt, amely városba tökéletes, de könnyű terepen sem használhatatlan. Ha megnézzük a gép kontúrjait, tökéletesen látszik, hogy mintának a múltba nyúltak vissza: a hetvenes években pont így néztek ki a népszerű trial és trail motorok, amelyek rengeteg vidéki barangolónak és városi ingázónak jelentették az ideális közlekedési eszközt. Az ilyet nem kell túlcifrázni: hagyományos teleszkópvillát, himbarendszerrel szerelt központi rugóstagot kapott. A koncepcióhoz remekül passzol a kis lámpa, a minimalista műszerezettség. A dizájnt az egyszerű, de vonzó fényezéssel dobták fel – azóta sem nagyon készült ilyen univerzális bakkecske, pedig a Tricker megtalálta a maga közönségét, jól teljesített a piacon, igaz, erényei ellenére mégsem lett klasszikus sikermodell. Idehaza is fut belőlük néhány. Használják futárok, motoros iskolák, hétvégi barangolók – aki nem endurós sebességre, krosszos agresszióra vágyik, de szeretné kiélvezni az úttalan utakat, nem csalódik ebben a 19 lóerejével is meglepően dinamikus Yamahában.
Az áttételezésnek hála meglepően jól meglódul, a trükkösen kimatekolt fokozatok révén robbanékony képes leküzdeni emelkedőket, lépcsőket és árkokat. A futómű kellemesen puha, a kuplung és a váltó is minimális erővel kezelhető – mivel az üléspozíció nagyon alacsony, kezdő barangolóknak, nőknek is remeknek lehet. Közúton lazán megfutja a 120-at, de igazán stabilan 85-90 között érzi magát – a kissé triálos villaszög miatt fölötte egy kicsit érzékennyé válik. Az első, 220 milliméteres féktárcsa ügyesen megfogja, igaz, ha kell ott a kollégája hátul, amely adagolható, határozott nyomáspontú berendezés. A 790 milliméter magasságú nyereg meglepően kényelmes, akár két személynek is, igaz, a lábtartó helyzete miatt elég hegyes szögbe igazítja a vezető térdét – motivál abban, hogy kiállva a nyeregből is megtanuljunk navigálni város és a vidék tereptárgyai között.
Műszaki adatok
Motor: léghűtéses, négy, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 249 cm3
Furat x löket: 74 x 58 mm Sűrítési arány: 9,5:1
Teljesítmény: 19 LE 7500/min-nál
Forgatónyomaték: 19 Nm 6250/min-nál
Üzemanyag-ellátás: karburátor, 33 mm torokátmérővel
Váltó: ötfokozatú
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás
Váz: acél bölcsőváz
Tengelytáv: 1330 mm
Fék elöl: 220 mm-es tárcsafék
Fék hátul: 230 mm-es tárcsafék
Gumi elöl: 80/100 – 19
Gumi hátul: 120/90 – 16
Ülésmagasság: 790 mm
Tanktérfogat: 6 l (Tartalék: 2 l)
Száraz tömeg: 118 kg
Menetkész tömeg: 126 kg
2016.09.26