Ma Budapest, holnap Gibraltár - Kawasaki GTR1400, 2007 -

GTR, vagyis Grand Turismo – a három betű sokat elárul a Kawasaki célcsoportjáról. A cég mindig is gondolt a túrázókra, tudták, a sok sportőrült mellett ott vannak azok, akik messzire akarnak menni, s ha lehet, gyorsan.

Az 1400-as olyan elődöket tud felmutatni apai ágon, mint a Voyager vagy a GTR1000, de az anyai gének is dominánsak: a ZZ-R 1400-as izommotortól pont azokat az alkatrészeket kapta meg, melyek miatt az egyik legfürgébb olyan gép lett, amellyel kényelemben szelhetjük át a kontinenst.

2007-es megjelenésekor sokan felhördültek, hiszen addig a túramotorok gyakran a sportgépek lebutított, bénább futóművel és olcsóbb vázzal kiadott fattyai voltak. A Kawasaki mérnökei ezt a spórolós elgondolást messze elrugdosták: monocoque alumíniumváz, bitang radiális fékek, fejreállított villák és túlnyomásos légbeömlő-rendszer jellemezte a GTR1400-at.

Az interkontinentális bevetésre szánt motorokat sokáig a hatalmas, fejtetőig érő idom meg a tepsi szélességű nyereg jellemezte – ezekkel itt véletlenül sem fogunk találkozni. Ugyan egyenes derékkal ülünk, de a nyereg ergonomikusan keskeny, így megfelel azoknak is, akik esetleg a sportgépekről akarnak átnyergelni valami gyors, de kényelmes gépre.

Nem kell megijedni: a komfort elvesztéséről szó sincs, cserébe testtel is prímán, lendületesen irányítható az 1520 milliméter tengelytávú túramotor. A kényelmi funkciók sem hiányoznak, hiszen a kardános GTR komoly csomagtartó-rendszert, elektromosan állítható szélvédőt kapott – a gyári extrák listája kifejezetten hosszú.

A ZZ-R-ből érkezett az 1353 köbcentis, folyadékhűtéses négyhengeres: érdekessége, hogy váltózó szelepvezérléssel készül, aminek köszönhetően bőséges nyomatékkal gazdálkodhatunk. (Vagy garázdálkodhatunk, ha úgy tetszik.) A 136 Nm minden élethelyzetben elég, akárcsak a 155 lóerő – hogy mindez uralható legyen, előre 43 mm-es USD villa került, melynek húzófokozati csillapítása és előfeszítése állítható. A fenék alatt Tetra-Lever kardántengely-lengővilla szett dolgozik, melyhez központi rugóstagot csatoltak – annak előfeszítése és húzófokozati csillapítása szintén precízen belőhető.

Nem lesz gond, ha fékezünk, hiszen elöl 310mm-es hullámos tárcsákat találunk, melyekbe radiális, négydugattyús féknyergek harapnak. Hátra 270 mm-es tárcsaféket illesztettek – a rövid fékút érdekében a GTR-t blokkolásgátlóval is felszerelték.

Normális tempóval cirkálva 5,5 literrel eljár a Kawasaki – a tank 22 literes, töltöttsége leolvasható a digitális műszerfalról, akárcsak a tempó, a fordulat, a napi kilométer, a fokozat, vagy éppen a keréknyomás-szenzorok adatai.

 

A Kawasaki 1400-es túrázója remek alternatíva azoknak, akik szeretnének különbözni a BMW és a Yamaha által irányított izomtúrázók hadától – karakteres és istenien vezethető, ha pedig tényleg gázt adunk, garantáltan megtudjuk, mit jelent a tér-idő ugrás.

Műszaki adatok

Motor: folyadékhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor

Hengerűrtartalom: 1352 cm3

Furat x löket: 84 x 61 mm

Sűrítési arány: 10,7:1

Teljesítmény: 155 LE 8800/min-nál

Forgatónyomaték: 136 Nm 6200/min-nál

Üzemanyag-ellátás: befecskendezés 40mm-es torokátmérővel

Váltó: hatfokozatú

Kuplung: hidraulikus, olajfürdős, többtárcsás

Primer hajtás: fogaskerekek

Szekunder hajtás: lánc

Váz: alumínium

Futómű elöl: fordított teleszkópvilla, 43 mm-es belsőcső-átmérővel

Állíthatóság: állítható rugóelőfeszítés és csillapítás

Futómű hátul: alumínium lengővilla

Villaszög / utánfutás: 63,9°/112 mm

Tengelytáv: 1520 mm

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyereg

Fék hátul: 270 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Ülésmagasság: 815 mm

Üzemanyagtartály: 22 l

Száraz tömeg: 279 kg

Menetkész tömeg: 302 kg

2017.01.23