Minden garázsba kell egy Cub -
Nem tudunk csak egy okot mondani, miért kell neked Honda Cub. 110 millió indokunk viszont van: 1958 óta körülbelül ennyi készült ebből a legendás gépből, és akkor a gyári testvérmodelleket, a kínai klónokat, és a mindenféle hivatalos licenceket még nem is számoltuk.
Amilyen kicsi, annyira nagyszerű. Ha van ikonja az olcsó és megbízható közlekedésnek, ez az. Jól szolgál az európai városokban, a japán vidéken vagy a thai csatornánk mentén, két felnőttel, három gyerekkel meg egy csüngőhasú disznóval száguldva. 49 köbcentitől 125-ig mindenféle kivitel létezik a mai napig – aki szeretne eligazodni a belpiacos verziók és a speciális csemegék között, kösse fel a gatyáját, és jól markolja meg a szélessávú internet kábelét.
Mindegy mekkorát veszünk, mindegy hány fokozata van a váltónak, nem számít mekkora a kerékmérete és lényegtelen, hogy berúgós-e vagy már önindítós – a legtöbb szakértő szerint ezek a világ legmegbízhatóbb járművei; az egyszerű, tartós, négyütemű blokk, a zseniális körváltó a funkcionalitásról szólnak.
Ugyan a rossznyelvek szerint azért lehet állandó taposással kapcsolni a fokozatokat, hogy strandpapucsban is kezelhető legyen a Honda, de nem csak tengerparti használat esetén mutatkoznak meg a himbás konstrukció előnyei: a félautomata mechanizmusnak hála a kuplungolás nem a mi gondunk, elég, ha újabb és újabb gangot teszünk be a talpunkkal. Megálláskor sincs stressz, nem kell pánikszerűen megkeresni az üreset, hisz, ha a kerekek nem forognak, akkor sem fullad le. A legfelső fokozat után lefelé jön a neutrál, majd újra az egyes s körbe a többi fokozat. Elképesztően zseniális, bámulatosan jól használható.
Az egyszerű futómű, a filigrán, de meglepően erős váz a mindennapokra pont elég. A legtöbb kivitelnél, mint most az általunk kínált zöld-fehér szépségnél ügyes, anyagában színezett műanyag lábvédő segít a ruhának tisztának maradni. A tank az ülés alatt található, amire természetesen analóg üzemanyag-szintjelző is került. A fogyasztástól természetesen nem nagyon kell tartani: a széria ötvenesek megelégednek másfél liter benzinnel és a háromezer kilométerenként 8 deci olajjal a forgattyúsházba.
Aki spórolni akar a nehéz időkben a közlekedésen, ezt vegye. Akit a legenda fog meg, Japán leghíresebb járművének boldog kanyarokkal összekötött története, szintén nem fog csalódni: egy Cub minden garázsba kell. Mindegy, hogy reggel melóba indulnánk, vagy este pecázni, esetleg a vidám cimborákkal összeverődve újra megélni a kismotoros kamaszkort, ez a gép minden feladatra alkalmas. Erre pedig 110 millió bizonyítékunk van!
Műszaki adatok
Motor: léghűtéses, négyütemű, OHC vezérlésű egyhengeres, 49 cm3
Teljesítmény: 3,2 LE @ 7000 ford.
Válró: háromfokozatú félautomata
Kerék: 2.25 x 17
Tengelytáv: 1186 mm
Hosszúság: 1775 mm
Szélesség: 660 mm
Ülésmagasság: 706 mm
Nedves tömeg: 79 kg
2022.07.25