Minden robot ilyet venne - Kawasaki Versys-X 300, 2019 -
Nincs ideális motor, kár is ezen vitatkozni, a kérdés annyira érzelmek által vezérelt, hogy lehetetlen realista, mindenki számára elfogadható választ adni rá. Ha egy robotra bíznánk a válaszadást, talán sokkal könnyebb dolgunk lenne, hiszen adatokat vetne össze, átfütyörné a KRESZ-t, megnézné a hazai útviszonyokat, osztana, szorozna és végül valami olyasmi dobna ki, mint a Kawasaki 300-as Versys-X modellje.
A megengedett utazót tudja, hosszú a rugóútja, takarékos, egyszerű és kényelmes, sőt, még az ára is barátságos – nem kell robotnak sem lenni, hogy belássuk, kevés ilyen rátermett ingázó és hétvégi barangoló van, mint ez. Fogyasztása alacsony, szélvédelme remek: a formáját meg valahogy úgy alakították ki, hogy messziről s közelről is nagyobbnak és drágábbnak tűnjön a valóságnál.
Háromszázas blokkja kéthengeres, befecskendezős és nyolcszelepes: sokkal simább járású az egyhengeres kollégáknál. Nyomatéka egyenletes, a középtartományban végig ott érezzük combjaink között a virgoncságot. A Kawa 40 lóerőt és 27,5 Nm-t tud felmutatni, ami nem csak falutáblától falutábláig elég, kellemes vidéki túrázásokra, cselesen kanyargó országutakra is bőven elég. Még olyanokra is jutott energia, mint a csúszókuplung – pár éve ilyet még csak a drága versenymotorokra szereltek.
A gerincvázat úgy alakították, hogy stabil legyen, aszfalton és könnyű terepen is legyen benne tartalék. Nem gond az utas sem – a mérnökök arra is figyeltek, hogy a Versys-X jól pakolható maradjon. Ismerve a hazai utak állapotát tényleg a túraendurós futómű a jolly joker – a nagyobb gödröket is lazán elnyeli, a 41 milliméter szárátmérőjű villa és a hátsó, központi rugós Uni-trak lengőkar nem csak komfort-, hanem biztonságérzetet is nyújt.
Az első kerék 19" a hátsó 17" átmérőjű – nem ezzel megyünk majd a Dakarra, de a murvát, a sima földutakat nem kell elkerülni, sőt, akár célszerűen azok felé is fordíthatjuk a kormányt, amely mögött egyenes derékkal, remek lábszöget tartva utazhatunk – a 4 litert alig meghaladó átlagfogyasztás sem tántoríthat el senkit a kalandozástól.
A kezelőszervek egyszerűek, az analóg fordulatszámmérő informatív, plusz ott a visszajelzők sora, na meg az LCD képernyőcske. A tempóról és az üzemi információkról ezek tájékoztatnak, minden mást a tenyerünkön érzünk: reszponzív, a vezetővel jól együttműködő motor ez a háromszázas. Nem csak kezdők, hanem reálisan gondolkodó motorosok pajtása lehet. Nem nehéz belelátni, hogy a robotnak van igaza.
Műszaki adatok
Motor: Folyadékhűtéses, négyütemű soros kéthengeres
Maximális teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 296 cm³
Váltó: hatfokozatú
Véghajtás: O-gyűrűs lánc
Tengelytáv: 1,450 mm
Hasmagasság: 180 mm
Ülésmagasság: 845 mm
Üzemanyag mennyiség: 17 liter
Menetkész tömeg: 175 kg
Fogyasztás: 4.1 l/100 km
2019.09.24