Nyoma sincs az unalomnak - Yamaha MT-09 Street Rally -
A régi XS750 minden volt, csak nem sportos. A vehemenciát nyugodt járással, nyomatékkal és megbízhatósággal pótolta. Visszagondolva negyven évet, nem mondhatnánk, hogy nagyon izgalmasra sikerült, bár kétségkívül fogyott belőle és a 850-es, ráncfelvarrt testvéréből is.
Ha csak a számadatokat nézzük, alig van változás, a köbcenti az MT-09 esetében is 847, csak a mai 115 különösen betyáros lóerő 35-tel több az egykori, jóindulattal mért nyolcvannál. Aki viszont számadatok alapján vesz magának motort, vessen magára: a Street Rally erényei nem a matematikában rejlenek, hanem a fizikával is nehezen megmagyarázható csibész kanyarokban, ultrarövid féktávokban és disznó sprintekben.
Persze aki a feleségének szeretné megindokolni, hogy miért van erre a Yamahára égető szüksége, nyugodtan mesélhet a 88 Nm-es nyomatékról vagy a különleges formáról – neki úgyis csak az jön majd le, hogy a kedves férj milyen boldog mostanában. A MT sorozattal különösen ráéreztek a depresszió ellenszereire, de ha csak egy csodaszert kell közülük kimenni, akkor a 09-es Street Rally az.
Hatfokozatú váltója precíz, kiosztása a sportos öncélúság és a nyugdíjas túrázás között van. A lényeg, hogy lent ugrik, fent hatodikban meg a világból kigurul, és normális üzemben, a befecskendezőnek hála, korrekt, öt liter alatti fogyasztás is tartható vele.
Formája extrém, de szerethető. Amellett, hogy az ergonómiából nem engedtek, pont annyi egyéniség szorult belé, ami garantálja, hogy ezt mindig, mindenhol megnézzék. Ha a stílusát szeretnénk meghatározni, akkor bizony ott van benne a supermotók és a streetfigheterek génállománya, de ezt czeizeli precizitással egészíti ki a Yamaha versenyhagyományain kitenyésztett célszerűség.
Elöl 120, hátul 180 milliméteres széles gumiabroncsot húztak a 17-es, tízküllős felnikre, amelyek forgását tisztességes, elöl dupla 298-as, hátul szimpla 245-ös tárcsára épülő rendszer lassítja. A futómű hangolása egyértelműen a feszes szóval írható le, de mégsem kompromisszummentes, hiszen van benne annyi tartalék, hogy utassal túrázva se legyen kellemetlenül pattogós.
A könnyű és mutatós aluváz, a provokatív formatervű idomok, a bitang erős blokk mindent megadnak, ami egy fickós és élvezetés géphez kell – biztos, hogy az MT-09 Street Rally-re nem úgy fognak visszaemlékezni, mint korai elődjére a hetvenes évek végéről. Itt nyoma sincs az unalomnak!
Műszaki adatok
Motor: háromhengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes, lökettérfogat 847 cm³
Furat x löket: 78,0 mm x 59,1 mm
Kompresszió: 11,5 : 1
Maximális teljesítmény: 84,6 kW (115LE) @ 10 000 ford.
Maximális nyomaték: 87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 rpm
Kenési rendszer : Nedves karter
Kuplung: Olajban futó, Többtárcsás
Első rugóút: 137 mm
Villaszög: 25 fok
Utánfutás: 103 mm
Hátsó rugóút: 130 mm
Első fék: Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 298 mm
Hátsó fék: Hidraulikus tárcsafék, Ø 245 mm
Első gumi: 120/70ZR17M/C (58W)
Hátsó gumi: 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
Teljes hossz: 2,08 mm
Teljes szélesség: 942 mm
Teljes magasság: 1 135 mm
Ülésmagasság: 849,5 mm
Tengelytáv: 1 440 mm
Minimális hasmagasság: 235 mm
Üzemanyagtank kapacitása: 14 L
2015.10.06