Olyan szép, hogy be kéne keretezni! - Suzuki GSX-R 1000, 2002 -
Ki hitte volna, hogy Magyarországon találunk tizenöt éves GSX-R-t gyári állapotban, eredeti festéssel, kevés kilométerrel? Pedig itt van, olyan kiállással, amitől megremeg a férfitérd, olyan hanggal, hogy legszívesebben megölelgetnénk az isteni négyhengeres blokkot.
A 2002-es évjáratú ezres sokak kedvence, még nem olyan legendás, mint a „púpostankos-légolajos”, de már jól látszik, hogy a pár év múlva a youngtimer rajongók kedvence lesz. Számos fórum és külföldi szaklap future classic-nak, vagyis a jövő klasszikus kedvencének tekinti – nem csoda, hiszen megjelenésekor komoly hullámokat vetett az állóvízben, sőt erényei a mai napig potens és rendkívül jól motorozható géppé teszik.
998 köbcenti, sor négy, folyadékhűtés: minden adott ahhoz, hogy a 290 km/órás végsebeség meglegyen. Annak ellenére, hogy a forma tökéletesen áramvonalas, megmaradt benne az a dög, ami a nyolcvanas-kilencvenes években igazán naggyá tette a Suzuki sportmotorjait.
Megjelenésekor kifejezetten kompaktnak számított, mérete ellenére a kategória legfordulékonyabb gépe volt, olyan futóműtechnikával, amely a mai napig megállja a helyét. Nézzék csak azt a titánium-nitrid bevonatú, teljesen személyre és pályára szabható első villát! Látjátok a féktárcsa szélén aranyló hatdugattyús féknyerget?
160 lóerő szorult a GSX-R-be, amit nem is késlekedik leadni. A hatfokozatú váltó kiosztása jól eltalált – aki először vezeti ezt a modellt, azon is meglepődik, hogy a 110 Nm-es nyomatékú gép milyen jól használható közúton. A 830 milliméteres nyeregmagasság optimálisnak és univerzálisnak mondható, a kormány és a lábtartó remekül kézre esnek.
Teletankolt tömege mindössze 195 kiló, így a garázsban sem lesz nehéz mozgatni. Amint jár a motor és benn az egyes, még jobb élmények várnak ránk – a jól hangolt injektoroknak hála a közúti fogyasztás hat liter alatt tartható, így az ezres sportmotor a mindennapokban is remek társ lehet.
Az alumínium váz és lengővilla pont annyira bújik ki az idomok mögül, hogy a szem elgépészkedhet a technikai részleteken – ezekben nincs hiány a motoron, viszont kifejezetten izgalmas, hogy itt minden gyári. Meglepő módon még a kipufogót sem cseréltek le valami ordító, barkácsolt sportdobra. A piros-fehér-fekete fényezés ritkább ugyan, mint a kék-fehér, de mégis hagyományosnak számít a márkánál: könnyen belelátjuk a szuzukai nyolcórás futamok legendás versenymotorjait.
A 12:1-hez kompressziójú blokk robusztus és tartós, ha megkapja a szükséges törődést, sokáig jó barátunk lehet. Az általunk kínált GSX-R mindössze 32 ezret futott, láthatóan optimális körülmények között – aki klasszikus és dögös társat keres, amely 10,4 másodperc sprinteli végig a negyedmérföldet, most megtalálta.
Műszaki adatok
Motor: 998 köbcentis folyadékhűtéses négyütemű négyhengeres DOHC szelepvezérléssel
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: 525-ös lánc
Száraz tömeg: 170 kg
Ülésmagasság: 830 mm
Üzemanyagtartály: 18 liter
Tengelytáv: 1410 mm
2017.09.18