Sugárhajtás a hétköznapokban - Yamaha FJR1300, 2016 -
146 lóerő, tömege 296 kiló: az új, hatfokozatú váltó segítségével rendkívüli sprintek várnak ránk – ha ezzel kell leküzdeni egy unalmas autópálya szakaszt, rögtön jobban telik majd a nap. Hiába száguldunk, mégsem kell kuporogni: a derék egyenes, a karokra sem kerül túl nagy súly. Izgalmas, bár elsőre szokatlan az AS kivitel – a feláras Auto Shift rendszer a mutató- és hüvelykujj mellé szerelt +/- feliratú karocskával gázelvétel nélkül, a másodperc töredéke alatt vált. Még üresbe sem kell bökni a megállók alkalmával, a számítógép átveszi a munkát, nem kell nézegetni, felvillant-e már a zöld lámpácska. Természetesen ez nem kötelező felszereltség, aki a hagyományos megoldást kedveli, megmaradhat annál, bár már az alapváltozathoz is rengeteg extra jár: például kanyarfényszóró, kipörgés- és blokkolásgátló, motoros szélvédő is. (fotó: Zirig Árpád, Origo.hu) A nyereg hosszú, két nagyra nőtt felnőtt is elfér rajta. Mivel a tengelytáv is jelentős, 1545 milliméteres, nem hat aránytalannak az FJR egy részlete sem. Visszafogott a külső, ezt nem a csicsás műanyag elemek fogják eladni. A gyáriak sem forszírozzák a felesleges újításokat: először megjelenése után fél évtizeddel frissítették fel (ABS-t, oldaldobozokat, módosítható kormány- és ülésmagasságot kapott). Ezt követően 2013-ban jött ráncfelvarrás: elektronikusan állítható futómű, kipörgésgátló és tempomat jutott neki. A 2016-os év újdonságai viszont kényelmi és környezetvédelmi szempontokat szolgáltak. Az Euro4-es norma most már alap. A hatfokozatú váltó viszont sok tulajdonos óhaja volt: hogy egy újabb gang beférjen, a Yamaha esetében először ferde fogazású fogaskerekek mellett döntöttek. Az új áttételnek köszönhetően a fogyasztás is csökkent. Ne ijedjen meg a méretétől senki. Nem tudom, lepaktáltak-e az ördöggel a mérnökök, de az FJR1300 pokoli jól fordul. A szűk kanyarokban sem ellenkezik, de a nagy tempójú íveken olyan a hangulata, mintha egy sugárhajtású géppel centizgetnénk a Grand Canyon sziklái között. A fejre állított első villa reszponzív, az állítható hátsó pedig könnyedén tolerálja az úthullámokat. Mindezt diszkréten, észrevétlenül, de erőből támogatja a kombinált fékrendszer. (fotó: Zirig Árpád, Origo.hu) Ha végignézzük a markolatról állítható extrákat, látszik, ez mér tényleg a 21. század: a futómű kényelme/sportossága szintje, a markolatfűtés, a szélvédő magassága a bal kéznél pikk-pakk vezérelhető. A jobb hüvelykujj a teljesítmény-leadást igazítja, annak tükrében, hogy sportos, vagy túrás hangulatunk van. (fotó: Zirig Árpád, Origo.hu) Kelt, 2016.06.21.
Műszaki adatok
Motor: soros négyhengeres, folyadékhűtésű, négyütemű, 16-szelepes, DOHC-vezérlésű
Lökettérfogat: 1298 cm3 Furat x löket: 79 mm x 66,2 mm
Teljesítmény: 146 LE /8 000 fordulat/perc
Üzemanyagkeverés: elektronikus befecskendező
Üzemanyagtartály: 25 liter
Kuplung: nedves, többtárcsás, mechanikus működtetésű
Váltó: félautomata, hatfokozatú
Szekunder hajtás: kardán
Futómű elöl: USD 48 milliméteres csúszószár-átmérőjű teleszkópok elektronikus szabályozással
Futómű hátul: elektronikus szabályozású központi hátsó rugóstag
Gumi elöl: 120/70 ZR17 M/C (58W)
Gumi hátul: 180/55 ZR17 M/C (69W)
Fékrendszer: elöl 320 milliméter átmérőjű, dupla tárcsa Nissin féknyereggel, hátul 282 milliméter átmérőjű, szimpla tárcsa, hidraulikus féknyereggel
Blokkolásgátló: kétcsatornás ABS Méret (h x sz x m): 2230 mm x 750 mm x 1325/1455 mm
Tengelytáv: 1545 mm
Ülésmagasság: 805/825 mm
Hasmagasság: 130 mm
Menetkész, teletankolt tömeg: 296 kg
2016.06.18