Tényleg jó lehet mindenkinek? Igen! - YAMAHA MT 07 -
A helyzet az, hogy a cégnek nem volt igazán erős kínálata az utcai belépőmodellek között. Ott volt sornégyes XJ6 meg az egyhengeres, kedves csettegőként megismert MT-03 – nagyon kellett valami vérpezsdítő gép a sorba.
A típusnév 07-es száma akár a hengerűrtartalomra is utalhatna – 689 köbcentis – ha nem tudnánk, hogy az MT-01 1600, az MT-03 meg 660 köbcentis volt. A sorszámos család legalább formailag egységes, hiszen mióta léteznek, egy kicsit mindig eltérnek a fősodortól, és ezt vegyük dicséretnek. Modern, diszkréten jövőbe néző, ám mindezek mellett mégis befogadható a konzervatívabb motorosoknak is.
Badarság lenne azt állítani, hogy a Yamaha ezt túragépnek szánta volna, igaz, a vezető nyeregszakasza a kinézet ellenére egész komfortos, igaz, az utasnak nem lesz ennyire jó helye. A formatervezők nem bliccelték el az ergonómia előadásokat – ha 165 centis nő, ha 190 centis férfi foglal helyet rajta, a testhelyzet meglepően magától értetődik; már két perc után úgy érezzük, mintha mindig is ezen ültünk volna. Az MT-07 hihetetlen rövidre húzza össze az ismerkedési fázist.
A digitális műszerpanel egyszerű és átlátható, de elég informatív is. Hála az égnek nem tolták túl, írja a fogyasztást, a tempót, a fordulatot, de a kezdők a fokozatkijelzőnek is örülhetnek majd. Az, hogy miért került a slusszkulcs a lámpához, nem igazán tiszta, de ennyit meg lehet bocsátani a tervezőknek.
A soros kettesekben mindig is jó volt a Yamaha – gondoljunk csak a régi XS-re, a modernebb TDM,TRX vagy Super Ténéné vonalra. Kis szerencsével ez a konstrukció is bekerülhet a legendák sorába, mert mindene meg van hozzá.
Simán kipörög 11 ezerig, jól veszi a gázt, kedveli a sportos perceket – ha még egy rendes kipufogót is kapna minden alapmodell, még nagyobb lenne a megelégedettségi faktor. 75 lóerővel gazdálkodhatunk, ami tulajdonképpen mindenre elég, senki nem fogja azt érezni, hogy valami öregecske kéthengeressel kellett kényszerházasságot kötnie.
A futómű nem túl bonyolult, de a gyári hangolás remek – még a nehezebb motorosok alatt is kellően reszponzív és könnyed marad, ami nagyon fontos, hiszen a 07-es vállaltan a kanyarok országos cimborájának lett kikiáltva. A fékrendszer sem elmaradott, ereje bőven elég ahhoz, hogy minden helyzetben – akár felpakolva, utassal is – megfogja az alapból 179 kilós Yamahát. A tank űrtartama 14 liter, ami az 5,5 literes átlagfogyasztást számítva is egész hosszú gurulásokat enged meg.
Kevés az univerzális motor mostanság, de ezzel jól megmutatta a Yamaha, mire képes: alkalmas kezdőknek, alacsonyabbaknak és kalandozni vágyó profiknak is. Hogy még az ára ugyancsak remek? Na, az már tényleg csak egy kellemes bónusz a sok finomság mellett.
Kelt. 2016.05.24.
Műszaki adatok
Motor: kéthengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat: 689 cm³
Furat x löket: 80,0 mm x 68,6 mm
Kompresszió: 11,5 : 1
Maximális teljesítmény: 55,0 kW (74,8LE) @ 9000 ford.
Maximális nyomaték: 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6500 ford.
Váltó: állandó áttételű, hatfokozatú
Hajtás: lánc
Első felfüggesztés: teleszkópvillák
Első rugóút: 130 mm
Hátsó felfüggesztés: lengőkaros,
Hátsó rugóút: 130 mm
Első fék: hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 282 mm
Hátsó fék: hidraulikus tárcsafék, Ø 245 mm
Első gumi: 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless)
Hátsó gumi: 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless)
Teljes hossz: 2 085 mm
Teljes szélesség : 745 mm
Teljes magasság: 1 090 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Tengelytáv: 1 400 mm
Minimális hasmagasság : 140 mm
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal): 179 kg / ABS 182 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 14 L
Olajtank kapacitása: 3,0 L
2016.05.24