Üzenet a jövőből - Honda DN 01 -
A Honda mérnökei néha rázárják a raktárajtót a károgó közgazdászokra és piacra dobnak valamit, ami forradalmi, ami messzire rugaszkodik el minden addigitól – van, hogy elsőre a vevők sem értik, de az idő és a gyűjtők lelkesedése legtöbbször a gyáriakat igazolja.
A DN 01 is ilyen. Elég volt ránézni 2005-ös megjelenésekor és látszott, ez nem csak a jelennek készült, hanem annak is, hogy a középtávoli jövőben majd tátott szájjal bámulunk meg minden egyes példányt. Amikor a 39. Tokyo Motor Show-n bemutatták, a szaksajtó tombolt a lelkesedéstől; nem csoda, mert megelevenedni látták a japán képregény-kultúrát és azt a műszaki jövőbe látást, ami a Honda sajátja már évtizedek óta.
Hogy melyik kategóriába tartozik, máig vita tárgya, s mi hajlunk arra, hogy sehova sem érdemes besorolni. Burkolt, mint egy nagyrobogó, geometriája, mint egy cruiseré, kerekei meg olyanok, mint az aktuális túragépeké – a karakteres dizájn is azt hangsúlyozza, hogy ennek bizony nincs elődje, egy se.
A motorral biztosra mentek: a nyolcszelepes V2-est a Deauville-ban ismertük meg – pont annyira erős, amennyire kell, pont annyira nyomatékos, hogy minden körülmény között jól vizsgázzon. A gép érdekessége inkább a váltó volt, amit HFT-nek neveztek el, ami Human Friendly Transmissiont, azaz emberbarát erőátvitelt takar. Kicsit erőltetett rövidítés, de hála az égnek, működése a kifinomult rendszer ellenére is természetesnek hat.
Fokozatmentes hidraulikus rendszer, amelyet szivattyúval, elektromos vezérlésű, változó nyomatékleadású hidromotorral oldottak meg. Hogy ne legyen túl egyszerű, mechanikus direkt áthidalást is építettek bele, ami tulajdonképpen overdrive-ként teszi a dolgát. A fokozatmentessége ellenére nem kelt CVT-s, robogós hatást, a központi számítógép ennél sokkal rafináltabban és precízebben oldja meg a dolgot, nagy gázra sem jön zavarba, hanem pikk-pakk megtalálja az ideális áttételt. Kézzel is kapcsolgathatunk, jó móka – a HFT váltó lényege, hogy mindig könnyed, gyors és jól használható.
Az izgalmas idomok ellenére a szélvédelem inkább naked bike jellegű, bár fel lehet venni olyan sportosabb testhelyzetet, ami tartósan alkalmas autópálya-tempóhoz is. Az ABS-el kombinált fékrendszer és a futómű ebben is partner: a súlypont alacsony, minden könnyedén és magától értetődően működik.
Ha a hétköznapi motorok felől indulunk, nem a DN 01 a legkézenfekvőbb választás. De ha valami mást, valami izgalmasat, valami gyűjteménybe is való csemegét keresünk, ez a Honda megfelelő lehet. Csak az ne vegye meg, aki utál beszélgetni, mert ha ezzel érkezik, biztos, hogy kérdések tucatjára kell majd választ adnia.
Műszaki adatok
Motor: vízhűtéses, négyütemű, 8 szelepes, 52 fokos V2, SOHC vezérlés
Lökettérfogat: 680 cm³
Teljesítmény: 61 LE 7750 1/min-nél
Váltó: hatfokozatú automata
Véghajtás: kardántengely
Váz: dupla acél bölcsőcsőváz
Ülésmagasság: 690 mm
Üzemanyagtank térfogata: 15,1 liter
2021.02.24