Zöld villám, fekete mennydörgés - Kawasaki Z750R, 2011 -
A Kawasaki korábban kedvelte a furcsa lökettérfogatot: amikor mindenki hatszázas sportmotorokat mutatott be, ők csak azért is 636-tal legénykedek. Amikor mások az ezres szám bűvöletében éltek, ő a nagytesó mellé megvillantották a Z750-et. De jól tették!
Elsőre nehéz azt mondani, hogy szép lenne, inkább csak egyéniség. De ahogy állunk mellette és méregetjük az arányokat, be kell látni, nekik volt igazuk: a 2011-es modell máig karakteres, biztosan a kevés motor egyike lesz, amely az évtizedek alatt sem veszíti el varázsát. Az élek és váratlan ívek agresszivitásukkal öncélúak lennének, ha nem lenne ott a remek, erős motor és a pompás futómű.
Nézzenek csak rá erre az R-változatra: a metálzöld fény és a fekete szín örök klasszikus, a motorversenyeknek hála beégett a retinánkba: még csak bevesszük a kanyart, de már mindenki vágja, ni, ott jön egy Kawa.
A 2011-es R változat a futóművét és fékrendszerét az ezrestől örökölte meg. A radiálisan felfogatott négydugattyús Nissin nem csak erős, hanem adagolható is – akik szeretik a sportos haladást, inkább a spéci feláras verziót keressék, ne a sima hétötvenest. Könnyebb alumínium, Uni-Trak rendszerű lengővillával csökkentették a rugózatlan tömeget, de a lengéscsillapító s a 41 milliméter szárvastagságú fejreállított villa is precízen behangolható, reszponzív konstrukció.
Erőből nem lesz hiány: a 105 lóerő bőségesen elég. Ugyan ennyit már rég tudnak a hatszázasok is, de pont a plusz nyomaték (78 Nm), ami élvezetesebbé teszi a Z használatát: városban kevesebbet váltogatunk, de országúton is megspórolhatunk pár gangolást. A furat s löket aránya 68,4 x 50,9 mm: a hengerenként négyszelepes, felülvezérelt blokk hőháztartását folyadékhűtés biztosítja.
Az üléspozíció felidézi a nyolcvanas évek elejének superbike-jait, azt az érát, amikor zöld Kawasakikon olyan istenek száguldoztak, mint Eddie Lawson. Előttük is tiszteleg a legkisebb japán gyártó ezekkel a csemegékkel: a kormány kellően széles, a derék egyenes, remekül lehet testből és karizomból döntögetni a kanyargós útszakaszokon.
A kis fejidom ugyan nem foglal sok helyet, de kifejezetten hatásos, hisz jóval a megengedett autópályatempó fölött is a sisak tetejéig dobja a szelet. Az utasülés átlagos – badarság lenne fotelt várni egy meztelen, sportos gép fenekére, de a kategória elvárásait hozza.
Mindkét kerék 17-es, előre 120, hátra 180-as abroncsot szereltek gyárilag. A tengelytáv 1440 milliméter, ami optimális arány az egyenesfutás és a fordulékonyság között. A befecskendező segít, hogy korrekt fogyasztási értékeket produkáljunk: országúton még utassal is hat alatt tartható a Z750R étvágya – a tank 18,5 literes, így nagyjából háromszáz kilométeres isteni motorozás vár ránk két benzinkút között.
Műszaki adatok
Motor: 748 köbcentiméteres soros, folyadékhűtéses négyszelepes négyhengeres DOHC vezérléssel
Teljesítmény: 105 Le/ 10500 fordulaton
Szekunder hajtás: lánc
Teletankolt tömeg: 224 kg
Ülésmagasság: 815 mm Overall height: 1,070 mm (42.1 inches)
Tengelytáv: 1440 mm
2017.10.24